torsdag den 3. marts 2016

TBR fokus #2 og generelt bogrelateret nyt

Godt nok kan jeg formelt set kun sætte hak ved fire ud af de ti bøger på min TBR fokus #1. Alligevel synes jeg det er på tide at ryste posen og lave mig en ny liste. Den første gode undskyldning er, at jeg jo fx skrev Djævelens lærling på listen, som er første bind i en serie. Og det giver jo ingen mening at skulle vente med at læse den næste bog i serien, før jeg har læst halvdelen af de andre bøger på listen. Jeg er nu ved at læse bind tre. Fremover vil jeg derfor skrive navnet på serien, og så nyde friheden til at læse det antal bøger i serien, jeg har lyst til. Den næste gode undskyldning er, at jeg kom til at lægge billet ind på et anmeldereksemplar fra bookeater.dk. Så den var jeg jo af gode grunde også nødt til at læse, selvom den ikke stod på min liste. (Det var Indespærret af Amy Christine Parker. Den fik topkarakter).


Den tredje gode undskyldning rummer også en god nyhed. Der er nemlig endnu en bog, som ikke stod på min liste, men som jeg var nødt til at læse, fordi Forlagsgruppen Lohse tilbød mig opgaven at oversætte den fra engelsk til dansk. Det kunne jeg naturligvis ikke sige nej til. Jeg er næsten lige gået i gang med arbejdet, og glæder mig meget til at dykke rigtigt ned i bogen. Man kommer virkelig til at kende en bog i alle detaljer, når man skal oversætte den. Bogen hedder Hidden Places og er skrevet af den amerikanske forfatter Lynn Austin.

Oversættelsesarbejdet kommer til at tage langt det meste af min fritid, så det næste stykke tid bliver der måske ikke så meget tid som sædvanligt for mig til hverken at blogge eller læse :( . Indtil videre regner jeg dog med stadig at opdatere bloggen, men det bliver nok mere á la hver 2. eller 3. uge i stedet for hver uge.

Af samme grund er det faktisk også svært for mig at sige lige nu, hvad jeg har lyst til at læse som det næste. Så den næste liste rummer kun otte bøger/serier:

  • Alt det lys vi ikke ser af Anthony Doerr (historisk)
  • Den store djævlekrig af Kenneth Bøgh Andersen (serie, børn/fantasy)
  • Mastiff af Tamora Pierce (sidste del af en trilogi, ungdom/fantasy)
  • Dræb ikke en sangfugl af Harper Lee (klassiker)
  • Septimus Heap af Angie Sage (serie, børn/fantasy)
  • Fallen af Lauren Kate (trilogi, ungdom/fantasy)
  • Spartacus af Howard Fast (klassiker)
  • Dangerous Games af Teri Terry (kort fortsættelse til Mind Games, ungdom/sci-fi)
Der er en del gengangere fra sidste liste, og det er også nogle af de samme tanker om variation, der ligger bag. Plus at jeg forleden var ved at gennemgå min reol for at finde nogle bøger, jeg var villig til at skille mig af med (verdens sværeste opgave), så jeg kunne få lidt bedre hyldeplads (Septimus Heap serien fylder bare rigtig meget!), og det gik op for mig, at jeg faktisk har en del bøger, som jeg sandsynligvis er villig til at smide ud eller give videre, hvis jeg bare får dem læst en enkelt gang. Det gælder fx Spartacus.


Af de fire bøger fra sidste liste, jeg rent faktisk fik læst, har jeg anmeldt to her på bloggen, nemlig Vi, de druknede og Da Vinci's Tiger. De andre to, Mind Games og Djævelens lærling, nød jeg virkelig at læse begge to. Jeg havde aldrig tænkt over, om der er en genre, der hedder "pige-sci-fi," men hvis der er, så repræsenterer Mind Games den i hvert fald rigtig godt. Jeg er virkelig glad for Teri Terri, og har en lille plan om at gafle mig et anmeldereksemplar af hendes kommende bog Book of Lies, når den udkommer på dansk. Hvad angår Djævelens lærling er jeg virkelig glad for, at jeg endelig fik stiftet bekendtskab med et af Kenneth Bøgh Andersens større værker. Jeg kan godt lide den måde, historien udvikler sig på her i bind tre, som jeg er i gang med nu. Måske vil jeg skrive en samlet anmeldelse af hele serien engang. Jeg har i hvert fald meget godt at sige om den indtil videre, men det er vist på høje tid at få rundet dette indlæg af.

Hvordan har du det med at skille dig af med bøger? Hvad gør du med dem, du ikke længere vil have? Skriv en kommentar herunder og fortæl :)

*** *** ***

OBS! GIVEAWAY PÅ VEJ!
Sidst men ikke mindst vil jeg kort lige nævne den giveaway, jeg planlægger at afholde i næste uge. Jeg faldt over en bog for nylig, hvor følgende tanke dukkede op i mit hoved: "Den bog vil være den perfekte præmie til en giveaway på bloggen!" Det er en bog, hvor nøgleordene er spænding og mystik, og så har den en fantastisk flot forside ... Derfor: Hold øje med So Many Books i næste uge og find ud af, hvordan du kan deltage i lodtrækningen. Jeg lover, det ikke bliver svært.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar