tirsdag den 5. januar 2016

"The Martian" af Andy Weir


Læst på engelsk.
Denne bog har jeg fået i julegave.
Bogen er også udgivet på dansk (samme titel) af DreamLitt i 2015.

Oplysninger:
Forfatter: Andy Weir
Udgivelsesår: 2011
Genre: Science Fiction
Forlag: Crown
Antal sider: 369

Ved et temmelig sort uheld bliver astronauten Mark Watney ladt alene tilbage på Mars. Han ved godt, det er umuligt at overleve alene på denne øde, i hundrede procent bogstaveligste forstand livsforladte planet. Men han beslutter alligevel at gøre et forsøg. Bevæbnet med en opfindsomhed, der er få forundt og en tilsyneladende ukuelig humor, lykkes det ham i løbet af nogle dage at gøre sin situation mere eller mindre stabil. En plan om, hvordan han måske en dag kan slippe væk fra planeten, begynder at tage form i hans hoved. Men forude venter så mange forhindringer og usikkerheder, at det ville tage pusten fra enhver almindelig jordbo.

Da det går op for NASA, hvad der er sket, begynder sideløbende med Watney's ensomme kamp på Mars, en kamp for rumagenturets ledere, der skal finde ud af, om det på nogen måde kan lade sig gøre at få Watney hjem. Flere og flere kræfter involveres. Sagen får snart verdensomspændende konsekvenser, og interessekonflikter opstår.

En af de ting, der fra begyndelsen tiltrak mig ved denne fantastiske bog, var dens meget enkle og originale præmis. Da jeg gik i gang med at læse den, var det eneste, jeg vidste om den også netop at den handlede om en person, der var strandet på Mars. Men der gik ikke lang tid, før jeg opdagede masser af andre gode egenskaber ved bogen.

The Martian er ikke en bog, du skal læse, hvis du ikke kunne tænke dig at blive klogere på forskellige videnskabelige grene som fx botanik, matematik, kemi, fysik og selvfølgelig rumfart. Bogen er helt vanvittigt realistisk, ikke mindst på grund af den (så vidt, jeg kan bedømme) absolut opdaterede videnskab, den inddrager. Men jeg oplevede ikke på noget tidspunkt at dette gjorde bogen tung at læse. Tværtimod var det med til øge spændingen såvel som følelsen af, at dette virkelig var sket. Faktisk var jeg overbevist om, at Andy Weir selv var astronaut, for hvordan kunne han ellers fortælle så virkelighedstro og selvfølgeligt om at befinde sig i en fremmed planets atmosfære, eller bevæge sig vægtløst rundt inden i et rumskib? Jeg var overrasket, da jeg fandt ud af, at rumfart "kun" er en hobby for forfatteren.

Selvom Mark Watney er videnskabsmand, astronaut og egentlig lidt af en supermand, er han alligevel en hovedperson, jeg som læser nemt kunne relatere til og holde af, ikke mindst på grund de talrige, dybt (selv)ironiske kommentarer, der præger hans logbogsoptegnelser, hvilke udgør det vindue, læseren som hovedregel følger ham igennem. Derudover er han af og til også bare meget menneskelig, fx når han indrømmer, at han savner sine forældre og ville gøre alt, for at lade dem vide, han stadig er i live.

De afsnit af bogen, der foregår på jorden, hos folkene i NASA, er heldigvis forholdsvis korte i forhold til de afsnit, der foregår oppe på Mars. Det er jo trods alt deroppe, alle de virkelig seje ting sker, og jeg havde ikke lyst til at forlade Watney særlig længe ad gangen. Men NASA-afsnittene er også spændende, og man når faktisk at få et ret tydeligt billede af de forskellige personer. På et tidspunkt havde jeg lidt svært ved at kende to eller tre af dem fra hinanden, men jeg tror det skyldtes 1) at det var så spændende at jeg var nødt til at læse meget hurtigt, og 2) at det var midt om natten og jeg var træt, men kunne ikke lægge bogen fra mig.

The Martian er alt i alt en velskrevet og godt fortalt historie, der fik mig til skiftevis at skraldgrine og bide negle, og jeg kommer til at gå og tænke tilbage på den med glæde og forundring længe endnu. Og så glæder jeg mig selvfølgelig til at se filmen!

2 kommentarer:

  1. Åhr jeg elsker den bog! Filmen kan du godt glæde dig til, jeg syntes det er en virkelig vellykket filmatisering :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er godt at høre! Jeg er også glad for at de har valgt Matt Damon til rollen som Watney.

      Slet