fredag den 14. oktober 2016

Opsamling #4

For dig der ikke har læst nogen af mine tidligere indlæg i denne kategori, vil jeg lige forklare princippet: Jeg laver TBR-lister med ti bøger ad gangen. Det er ti bøger, som jeg på det pågældende tidspunkt forestiller mig, at jeg vil læse som det næste, men for det meste falder jeg også over andre bøger i mellemtiden, som jeg får lyst til at læse. Når jeg har læst mindst fem af bøgerne på listen, samler jeg op på, hvad jeg har læst alt i alt, og giver derefter mig selv lov til at starte på en frisk og lave en ny liste. Indtil nu har jeg lavet både opsamlingen og TBR-listen i samme indlæg, men fordi det blev nogle meget lange indlæg, vælger jeg nu at skille dem ad, så de kommer hver for sig.

Siden sidst, som var helt tilbage i midten af juli, har jeg læst otte bøger/serier, hvoraf hele syv stod på min liste, så set på den måde har jeg faktisk været overraskende målrettet. Hvad denne statistik så ikke medregner er, at jeg lige nu er i gang med tre andre bøger, der ikke stod på listen, men jeg er ikke kommet længere i dem end at jeg godt kan tillade mig at sætte dem på min nye liste :)

De bøger, jeg har læst er:


Krigsdagbøger 1939-1945 af Astrid Lindgren
Astrid Lindgrens dagbøger fra krigstiden var en unik læseoplevelse. Astrid Lindgren er et af mine store forbilleder, så det var selvfølgelig spændende at lære hende bedre at kende gennem hendes dagbøger. Dagbøgernes store fokus er krigens gang rundt om i verden, men der bliver også plads til lidt noter om Astrids egen hverdag. Bogen er en helt unik kilde til 2. verdenskrig og dagligdagen for almindelige mennesker i Sverige på den tid. Krigen er en tid som er fuld af sorg og grusomheder, men vi skylder os selv og vores forfædre, der gennemlevede den, at stille os ansigt til ansigt med den nu og da, så vi ikke glemmer at livet kan se helt anderledes ud end det gør for os lige nu, og denne bog er en god måde at gøre det på. Læs evt. hele min anmeldelse her.

Nordmosen af Arnaldur Indridason
Denne krimi lånte jeg af min søster. Jeg fortalte hende en dag, at jeg normalt ikke læste moderne krimier fordi jeg var bange for at de var for barske og blodige. Så tog hun denne her med til mig, og efter nogle uger tog jeg mig sammen og gik i gang - den var heldigvis ikke særlig tyk. Og jeg kunne faktisk rigtig godt lide den. Det var et frisk pust at læse en bog, der foregik på Island, en nation, der altid har fascineret mig. Handlingen rummede ganske vist nogle barske hændelser (svært at undgå i en krimi), men de var ikke særlig udpenslede i beskrivelsen, så det var helt fint. Historien var fængende, og hovedpersonen, kriminalkommisær Erlendur, var meget troværdig. Han mindede mig lidt om kriminalkommisær Barnaby, hvilket både var godt og skidt, fordi Barnaby er hyggelig, men også noget man har set før. Jeg kunne godt tænke mig at læse flere bøger i serien på et tidspunkt.


Alt det lys vi ikke ser af Anthony Doerr
Også en stor læseoplevelse. Bogen har fortjent sin Pulitzer, især for det poetiske sprog og den stemningsfulde verden, den bygger op. Det var en smuk historie. Lige da jeg havde læst bogen, var jeg dog temmelig skuffet over slutningen, og det er jeg stadig lidt, selvom jeg prøver at acceptere forfatterens valg. Det er virkelig træls at slutningen skal få lov at ødelægge så fantastisk en bog for mig, så jeg forsøger af al magt at hæfte mig ved alle de gode ting i historien. Forfatterens beskrivelse af en den blinde pige Marie Laures oplevelse af verden var helt fantastisk. Og jeg holdt meget af de to hovedpersoner, og også af Marie-Laures far og onkel. Læs evt. hele min anmeldelse af bogen her.


Illuminae af Amie Kaufmann og Jay Kristoff
Denne bog er en YA sci-fi og første bind i serien The Illuminae Files. Den var så fed! Den er komponeret ud fra found footage-princippet, hvor læseren selv skal få historien til at give mening ud fra en masse tilsyneladende adskilte dele, i dette tilfælde forskellige emails, chatsamtaler, logfiler, transskriptioner af interviews/afhøringer og optagelser fra sikkerhedskameraer. I begyndelsen syntes jeg at denne form gjorde det svært for mig som læser at komme tæt på personerne, men det blev bedre hen ad vejen. Bogens grafiske element var et helt kapitel for sig, og bidrog i sig selv til fortællingen af historien. Desuden var bogen sjov og dejligt politisk ukorrekt, og også en lille smule barsk. Den rummede et betydeligt, men dog ikke altoverskyggende element af romantik. Både den kvindelige og mandlige hovedperson havde deres svage og stærke sider, og jeg kunne ikke lade være med at holde af dem til trods for, at de af udseende og karaktertype var lidt klichéprægede. Jeg var i hvert fald vild med historien og den måde, den blev fortalt på, og vil helt klart gerne læse fortsættelsen, der udkommer i USA om få dage.

Dangerous Games af Teri Terry
Denne bog findes kun som e-bog og er ikke oversat til dansk. Den er egentlig en novella, det man på dansk ville kalde en kortroman, og en fortsættelse til YA-romanen Mind Games. Jeg ville gerne læse den fordi jeg var rigtig glad for Mind Games og generelt er vild med Teri Terrys måde at skrive bøger på. Teri Terry har udtalt at det egentlig slet ikke var meningen, der skulle være nogen fortsættelse til Mind Games, men at denne historie alligevel dukkede op i hendes hoved og insisterede på at komme ud. Derfor skrev hun den, og den har så fået lov at udkomme som e-bog. Jeg kunne godt mærke at manuskriptet måske ikke var helt lige så gennemarbejdet som hendes "rigtige" romaner, men det var en rigtig god lille historie, der åbnede nogle overraskende perspektiver på Mind Games, og jeg er glad for, jeg valgte at læse den.


Den gyldne nøgle og Visigotens hjem af Lene Dybdahl (Nøglens vogtere bind 1 og 2)
Nøglens vogtere er en serie, som jeg vist ikke behøver sige særlig meget om. Det er en herlig omgang low fantasy for større børn og barnlige sjæle. Jeg har allerede skrevet en ret begejstret anmeldelse af bind 1 her, og min anmeldelse af bind to ligger faktisk også klar. Jeg mangler bare at få taget nogle billeder før jeg kan lægge den ud, men det bliver først i næste uge, for jeg skal lige have skaffet en bestemt rekvisit til det lille photoshoot. Men jeg glæder mig til at tage billederne, for jeg tror, de bliver gode. Bind 3, Kongens krucifix, kommer helt sikkert med på næste TBR.

Mediedidaktik i teori og praksis af Stig Toke Gissel
Dette er en fagbog, der handler om undervisningen i medier i danskfaget i folkeskolen. Jeg læste dele af bogen da jeg gik på seminariet, og det var fedt nu at få den læst i sin helhed og i en ny, revideret udgave. Det er en bog, som jeg vil anbefale til alle, der beskæftiger sig med multimodale tekster såsom tegneserier, film, hjemmesider og computerspil, uanset om det er i undervisningsøjemed eller ej. Bogen er grundig og graver helt ned i de underliggende teorier, så læseren opnår en virkelig god forståelse for disse teksters virkemidler. Samtidig er den enormt velstruktureret, overskuelig og skrevet i et både præcist og let forståeligt sprog.


Walden: Livet i skovene af Henry David Thoreau
Jeg læste denne klassiker som en del af min research til en roman, jeg er i gang med at oversætte. Jeg havde egentlig ikke tænkt mig at skrive en separat anmeldelse af den, men da jeg nåede til dette punkt i indlægget, viste det sig alligevel at jeg havde så meget at sige om den, at jeg var nødt til at give den et indlæg for sig selv. Derfor kommer der inden for overskuelig fremtid en anmeldelse, så hold øje, hvis du interesserer dig for filosofiske klassikere.

Tak fordi du læste med. Hvis du har læst nogen af ovenstående bøger, vil jeg meget gerne høre, hvad du syntes om dem. Og hvis ikke, så skriv bare en kommentar alligevel, så jeg kan se, du har været forbi.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar