onsdag den 24. februar 2016

Skatte i reolen #2 - Septimus Heap


Jeg opdagede i går via bogblogger Ibens instagram, at Arnold Busck havde et mildest talt utroligt tilbud på Septimus Heap serien af Angie Sage. Sampakken med de syv flotte hardback bind var sat ned til blot 249 kr. fra en normalpris på 2.099 kr., så der var slet ikke noget spørgsmål om, hvorvidt jeg skulle købe dem eller ej. Det føltes jo som en ren foræring. Da jeg hentede dem i butikken, sagde ekspedienten da også, at det var det bedst sælgende tilbud i deres store udsalg, der finder sted i denne uge.


Magik, det første bind i fantasy-serien om drengen Septimus, der er den syvende søn af den syvende søn, udkom på dansk i 2006. Jeg fik dengang bogen i gave af en veninde, og har egentlig lige siden da haft et ønske om at samle hele serien, fordi den bare var så fantastisk god. Men de var forholdsvis dyre, og jeg stødte aldrig på dem til tilbudspris, selvom de jo efterhånden havde nogle år på bagen. Men nu havde Arnold Busck åbenbart besluttet at det var tid til at komme af med dem. Gad vide om der er nye udgaver på vej?

Nå, men det jeg så godt kan lide ved disse bøger, (her skulle jeg måske lige nævne, at jeg altså kun har læst bind 1 og 2, så teknisk set ved jeg ikke, om bind 3 til 7 lever op til de foregående), er blandt andet at historien er kompleks, original og overraskende, samtidig med at den trækker på nogle helt grundlæggende og velvalgte eventyrelementer og fantasy-traditioner. Det magiske system er gennemtænkt. Karaktererne er virkelig detaljerede, levende og forskellige. Man kommer til at elske dem alle for hver deres små særheder. Bogens verden og atmosfære er på én gang fuld af eventyr og humor såvel som spænding i spandevis. De farverige omslagsillustrationer fanger den stemning rigtig godt. Og så er sproget både rigt og let tilgængeligt.


Hermed fik jeg sat nogle ord på den glæde, det er for mig endelig at have denne skat stående i reolen. Hvor er jeg spændt på at komme videre i serien efter så lang tid.

*** *** ***

EKSTRA - SPÆNDENDE NYT!
I anledning af, at So Many Books er kommet så godt fra start, har jeg tænkt mig at afholde min første giveaway. Det er lykkedes mig at finde en rigtig fed bogpræmie, som én af mine mange skønne læsere kan vinde. Hold øje med bloggen de næste par uger for at finde ud af, hvad præmien er, og hvordan du kan deltage i lodtrækningen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar