søndag den 25. februar 2018

Opsamling #7 - del 1

Jeg har læst hele ti bøger/serier siden jeg skrev Opsamling #6. For overskuelighedens skyld besluttede jeg derfor at dele dette indlæg op i to. Her kommer en kort omtale af de første fem bøger - fem bøger, der sjovt nok næsten ikke kunne være mere forskellige.


Anne Franks dagbog af Annelies Marie Frank
Dette er nok en af verdens mest kendte bøger, og jeg har også allerede skrevet en anmeldelse af den, som du kan læse her. Den er, ikke overraskende, en meget unik læseoplevelse, og jeg er glad for, at jeg har fået den læst.

Rhett and Link's Book of Mythicality
af Rhett McLaughlin og Link Neal
Denne bog har jeg lyttet som lydbog, derfor er den ikke med på billedet. Oprindelig havde jeg planer om at skrive en formel anmeldelse af den, for jeg var meget begejstret for den. Måske husker du, at jeg omtalte den i forbindelse med Dewey's Readathon i efteråret. Men tiden var ikke til det på det tidspunkt, og nu er der løbet for meget vand under broen siden.

Rhett & Link er to fyre sidst i 30'erne, der har været bedste venner lige siden de startede i skole. Alle hverdage sender de et show på YouTube ved navn Good Mythical Morning, hvor de laver alle mulige skøre ting. Dette er mit yndlingsafsnit. De skriver også nogle virkelig sjove sangeMythicality-bogen er lige så gennemsyret af deres særegne men elskelige humor som alt andet, de laver. Egentlig er det vel en slags selvhjælpsbog med elementer af autobiografi. Det lyder jo ikke ligefrem som en bog, der kan få tårerne til at trille af grin, men det kan den faktisk.

Rhett & Links ene hovedformål med bogen er at få dig til at grine, og det andet er at dele ud af deres erfaringer om, hvordan du kan komme lidt ud af din komfortzone og lukke glæde og positivitet ind i din hverdag. Eksempler på overskrifter i bogen er, "Make a Bold Hair Choice," "Embrace Immaturity," "Eat Something That Scares You," "Invent Something Ridiculous," "Speak at Your Own Funeral," og "Say 'I Love You' Like It's Never Been Said."

Det er en meget gennemarbejdet bog skrevet med ærlighed og varme, og ikke mindst en god portion selvironi. Kan varmt anbefales, også selvom du ikke kender Rhett & Link i forvejen.

Silas-bøgerne bind et til tre af Cecil Bødker
Disse bøger læste jeg også i forbindelse med Dewey's Readathon, og det var et glædeligt gensyn med nogle personer og figurer, der gjorde dybt indtryk på mig som barn. Historierne er spændende, og Cecil Bødker er virkelig god til at skrive fra et barns perspektiv. Silas er så elskelig fordi han, lidt ligesom Pipi Langstrømpe, er et barn der i den grad ikke er fanget af sociale konventioner og tilmed er godhjertet, modig og kvik.

Jeg elsker også den verden, historierne foregår i. Den er på en måde løsrevet fra tid og sted; man fornemmer bare at det er et sted i Norden i gamle dage. I den henseende minder Silas-bøgerne meget om en af mine absolut yndlingsbørnebøger, Børnene i Kragevig af Bodil Bredsdorff. Det er et helt fantastisk miljø.

Turtles All the Way Down af John Green
Det kan være farligt at have høje forventninger til en bog, man har ventet længe på. Alligevel havde jeg meget høje forventninger til denne. Turtles er den første bog min YouTube-guru, John Green, har udgivet siden The Fault in Our Stars i 2012. Og jeg vidste at denne bog ville handle om et emne, der berører mig meget, nemlig hvordan det er at leve med den psykiske lidelse OCD. Det er John Green rigtig god til at sætte ord på. Men han er først og fremmest en virkelig dygtig forfatter. Det var 100% historien, der drev bogen, ikke noget mere eller mindre skjult, bagvedliggende agenda.

Bogen handler om den 16-årige pige Aza, hvis veninde overtaler hende til sammen at efterforske en lokal rigmands forsvinden. Historien har alle de ting, en John Green-bog plejer at have, så hvis du kunne lide hans forrige, vil du sikkert også kunne lide denne her. Jeg vil helt sikkert læse den igen. Den indfriede virkelig alle forventninger, nogle gange på en ret overraskende måde.

Pride and Prejudice af Jane Austen
Jeg holder virkelig meget af Jane Austen. Som lettere anglofil og med hang til både klassikere og (ordentlige) kærlighedshistorier er det svært at lade være. Det er tredje gang, jeg har læst denne bog, og jeg har ikke tal på, hvor mange gange jeg har set den udmærkede filmatisering med Jennifer Ehle og Colin Firth i hovedrollerne. Selvfølgelig er det altid dejligt med en sød og intelligent kærlighedshistorie, men det gode ved Austen er, at hendes historier altid rummer så meget mere end det. Hendes underspillede humor er fantastisk, og hendes forståelse af forskellige personligheder og deres samklang - eller mangel på samme - er simpelthen sublim. Heltinden i Pride and Prejudice, Elizabeth Bennet, er en af mine store rollemodeller.

Hvis du har læst nogle af disse bøger, vil jeg meget gerne høre i en kommentar herunder, hvad du syntes om dem. Og hvis ikke, er du stadig meget velkommen til at skrive en lille hilsen, bare så jeg kan se, du har været her :) God læselyst!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar